17 خاصیت سنگ زیرجد
نوشته شده توسط : نقره جات

در گذشته جزیره آتشفشانی زبرجد در بحری قرمز، شرق مصر مهمترین منبع گوهر زبرجد سبز با تاریخچه ۳۵۰۰ سال بوده می باشدحالا برترین گونه با بالاترین کیفیت از منطقه موگوک در برمه استخراج می شود باآنکه نمونه سبز پاکستانی نیز خیلی باکیفیت هستدیگر معادن در استرالیا، برزیل، مکزیک، نروژ، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تانزانیا و آمریکا وجود دارند به تازگی چین تبدیل به بزرگترین تولید نماینده نگین زبرجد سبز گردیده میباشدهمین سنگ سبز رنگ در شهاب نگین هایی که با زمین برخورد نموده اند نیز دیده گشته و روی سیاره مریخ و کره ماه هم به شکل الیوین کشف گشته می باشد.

به علت وفور همان سنگ و اهمیت فواید نگین زبرجد در اسلام، از همین سنگ ساختار و اندازه های گوناگونی جانور می باشد و به همان منجر گزینه خیلی مناسبی برای گوشواره و بقیه طرح ها هست که با توجه با یکدیگر تطبیق می یابند. همان سنگ پیچیدگی مناسبی دارد و با کمی مواظبت می توان آن را برای ساخت خاتم هایی که در طول شبانه روز به کار گیری می گردند به کار پیروزی. به باعث قشنگیی منحصر به بشرش میتواند گوهر خوبی برای گردنبد، دستنبد، بازوبند، سنجاق سینه، گل سینه و گوشواره باشد و تنوع رنگ دیدنیی را ایجاد خواهد نمود.
زبرجد در سرتاسر دنیا یافت می گردد. یکی از قدیمیی ترین و برجسته ترین معادن زبرجد در جزیره آتشفشانی رسوم جان St. John’s Island بحری سرخ فام هست. معادن بقیه شبیه میانمار، استرالیا، برزیل، چین، کنیا، مکزیک، پاکستان، سریلانکا، آفریقای جنوبی و مصر هست. در پاکستان نوع های به طور نسبی ابعاد بزرگ و قشنگیی با خلوص بالا یافت می گردد. امروزه آمریکا بر سر به دست آوردن رتبه بزرگترین تولید نماینده جهان رقابت دشواری با چین و پاکستان دارد.



از برجسته ترین فواید زبرجد همین هست که آن را به هیچ عنوان نمی توان آماده نمود یا به طور مصنوعی ساخت. با همین حال احتمال بهره بردن از فویل فلزی در آن برای بالا بردن مقاومتش وجود دارد. همینطور مقدور می باشد که گوهر های کمرنگ تر با لایه سبز پوشانده گردند تا رنگ برتری داشته باشند. گونه ساختگی هم به شکل لعل ترکیبی یا یاقوت کبود وجود دارد.
گوهر زبرجد یا در اصطلاح پریدوت را زیرمجموعه خانواده الیوین می فهمند که ترکیب شیمیایی سیلیکات عاری از آهن و منیزیم دارد. دشواری آن در حدود ۶٫۵ تا ۷ می باشد. شکست دوگانه خیلی نیرومند دارد که پول تمایز آن با زیرکن و تورمالین سبز میباشد و جلای شیشه ای دارد و شکست نور آن ۱٫۶۹۰ تا ۱٫۶۵۴ میباشد. شکل بلور از راست لوزی، منشوری فشرده و به صورت شیارهای عمودی می باشد. ترکیب زبرجد ترکیب شیمیایی مشابه الیوین دارد که متشکل از گدازه های مافیک و اولترامافیک میباشدهمین نمونه از گوهر های مافیک اغلب در لاواها و گوهر های پریدوتیتی گوشته زمین بوجود آمدن می گردد که توسط لاواها به سطح زمین منتقل می گردد.

 نیز چنین از گوهر های بهای در حجم های خیلی کمی شکل گیری می گردند. در بعضی از مقالات آورده گشته می باشد که گوهر پریدوت به شکل تراش نوشیده که به گوهر جواهر آسمانی نامدار هست، از یک شهاب نگین سقوط نموده و در شرق سیبری در سال ۱۷۴۹ بدست آمده میباشدالان گفته گردیده که در سال ۲۰۰۳ همان نگین کمیاب در سیاره مریخ هم کشف گشته هست.
زبرجد به وسیله جنگجویان نبرد های صلیبی در قرون وسطی به اروپای مرکزی پیروزیه گردید و اغلب برای اهداف دینی و کلیسا بکار پیروزیه می گردید و یکی از پر طرفدارترین گوهر ها در عصر باروک بوده هست. پریدوت نگین ملی مصر می باشد و از زمان بمی باشدان به عنوان جواهر با قیمت بوده هست. از آنجا که در زیر روشنایی روز، همان سنگ نامرئی و شیشه ای هست مصریان قدیمی فکر می نمودند که نور آفتاب را جذب می نماید و آن را به عنوان «نگین آفتاب » مورد مقام قرار می دادند.





:: بازدید از این مطلب : 357
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: